9 listopada 2024

Biznes kontra smog: boimy się powietrza, którym oddychamy

Aż 81 proc. przedstawicieli biznesu obawia się pogorszenia jakości powietrza podczas nadchodzącej zimy. Oznacza to wzrost aż o 7 p.p. w porównaniu z poprzednimi latami. Niemal połowa badanych martwi się również stanem i dostępnością wody pitnej w Polsce (48 proc.). Jednocześnie 69 proc. wskazuje, że jakość edukacji ekologicznej jest niewystarczająca. To dane z najnowszego sondażu przeprowadzonego wśród przedstawicieli firm w całym kraju. 

Program „Wspieramy klimat – Biznes kontra smog” zainicjowany przez PwC Polska jest realizowany we współpracy z 26 organizacjami, w tym z Krakowskim Alarmem Smogowym oraz UNEP/GRID-Warszawa (ośrodkiem afiliowanym przy Agendzie ONZ ds. Środowiska).

Obawy o jakość powietrza z roku na rok rosną

W badaniu przeprowadzonym wśród pracowników firm zrzeszonych w projekcie „Wspieramy klimat – Biznes kontra smog” wzięło udział niemal 900 osób. Większość ankietowanych oczekuje od swojego pracodawcy aktywnego podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska (77 proc.). Już niemal połowa (46 proc.) wybierając pracodawcę bierze pod uwagę podejmowane przez niego działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie 65 proc. ankietowanych chce angażować się w projekty społeczne, edukacyjne i wolontariackie w swoim miejscu pracy. 

Wyniki przeprowadzanych badań pokazują, że z roku na rok coraz więcej osób obawia się o jakość powietrza, którym oddychamy i to pomimo wielu programów i regulacji służących poprawie środowiska, w którym żyjemy. Choć jakość powietrza się poprawia, to tempo zmian jest niewystarczające. Dlatego tym bardziej cieszy udział tak wielu przedstawicieli biznesu w programie „Wspieramy klimat – Biznes kontra smog”. I choć nie przynosi to błyskawicznych rezultatów, to kształcenie nowych pokoleń w obszarze odpowiedzialności klimatycznej jest wręcz fundamentalne dla przyszłości nas wszystkich – mówi Adam Jamioł, partner zarządzający krakowskim biurem PwC Polska.

„Wspieramy klimat – Biznes kontra smog” jest jednym z kilku programów wolontariatu pracowniczego w PwC Polska. W ostatnim roku finansowym zaangażowało się w działania społeczne 510 pracowników PwC Polska, poświęcając łącznie prawie 2000 godzin na wolontariat. Dzięki temu pomogliśmy 210 organizacjom, przedsiębiorstwom społecznym i placówkom edukacyjnym oraz objęliśmy wsparciem 13 300 osób. Przez 6 lat programu wolontariusze przeszkolili ponad 63 tys. dzieci w szkołach i przedszkolach. Do VII edycji włączyło się w sumie 26 organizacji. Są to: ABB BS, Airly, Akamai Technologies, Aon, ASPIRE, Capita, Cisco, Euroclear, Ferro, GlobalLogic, Herbalife, Hitachi Vantara, HSBC, Huntsman, IAG GBS, IKEA Purchasing Services Poland, Jacobs, KION, Krakowski Alarm Smogowy, Knowable, Maxima Consulting, PwC Polska i PwC SDC, SIG, State Street Bank Polska, Sterling Outsourcing, UBS, UNEP/GRID-Warszawa.

Efekty braku odpowiedzialności trafiają do naszych płuc

Zła jakość powietrza i coraz większe ryzyko ograniczonego dostępu do wody to efekty nieodpowiedzialnego korzystania z zasobów naturalnych. Aby to zmienić, konieczna jest radykalna transformacja modeli biznesowych oraz powszechna edukacja społeczeństwa. Szerokie zaangażowanie przedstawicieli biznesu w program „Wspieramy klimat – Biznes kontra smog” daje nadzieję na poprawę sytuacji. Wartość wolontariatu pracowniczego jest nie do przecenienia – mówi Maria Andrzejewska, dyrektorka generalna UNEP/GRID-Warszawa.

Tegoroczną edycję zainaugurowano podczas ASPIRE Annual Leaders’ Summit w Krakowie. Podczas spotkania omawiano lokalne i globalne działania mające wpływ na kształtowanie naszej przyszłości. 

Finansowe aspekty motywacji pracowników są oczywiste. Natomiast z naszego badania i doświadczeń zgromadzonych w toku realizacji programu, widzimy, że także zaangażowanie społeczne i działania firm na rzecz klimatu mogą znacząco wpływać na motywację i lojalność pracowników. Inicjując program, skupiliśmy się na aspektach edukacji ekologicznej, ale z radością obserwujemy też szerszy wpływ tego programu (i podobnych projektów) na motywację i możliwości rozwoju pracowników. Jest to bardzo korzystny i mniej oczywisty efekt tej inicjatywy – mówi Dorota Franczukowska, wicedyrektorka PwC Polska odpowiedzialna za ESG.

Misją programu jest kontynuacja działań wolontariatu pracowniczego na rzecz edukacji najmłodszych w zakresie jakości powietrza i zmian klimatycznych. Dzięki nowym partnerom – w tym roku dołączyli GlobalLogic, Huntsman, Ikea Purchasing Services Poland, KION i Sterling Outsourcing, wolontariusze dotrą do większej liczby szkół i przedszkoli, także poza Małopolską. Zajęcia prowadzą przeszkoleni przez Krakowski Alarm Smogowy oraz UNEP/GRID-Warszawa wolontariusze, a materiały dostosowano do różnych grup wiekowych. Program oferuje trzy ścieżki tematyczne. W pierwszej uczestnicy poznają przyczyny smogu, zagrożenia z nim związane oraz metody przeciwdziałania. Druga ścieżka umożliwia zrozumienie zmian klimatu i rozwijanie proekologicznych nawyków. Trzeci obszar tematyczny skupia się wokół zagadnień związanych z wodą. Udział w warsztatach jest bezpłatny.