Jeśli masz ambitną strategię i cele ESG odpowiednio wpisane w swój model biznesowy, prowadzisz dialog z partnerami – zarówno dostawcami jak i odbiorcami produktów czy usług i masz precyzyjnie ustalony plan osiągnięcia wyznaczonych celów – zgłoś swój udział w konkursie „Liderzy ESG”. Oprócz strategii możesz zaprezentować swoje działania w obszarze edukacji oraz innowacji ESG.
Trwa nabór zgłoszeń w II edycji konkursu „Liderzy ESG”. Ocenie poddawana jest strategia w tym obszarze, pomysły edukacyjne oraz innowacyjność. Poniżej kilka wskazówek jak najlepiej opisać swoje działania i wypełnić formularz, aby zostać docenionym przez jury i otrzymać tytuł Lidera.
Dwuetapowy proces oceny zgłoszeń
Tylko do końca września 2022 można nadsyłać zgłoszenia w konkursie Liderzy ESG. Jego organizatorzy przygotowali szereg materiałów i pomocy ułatwiających prawidłowe wypełnienie kwestionariusza konkursowego. Warto zapoznać się z nimi. Są to m.in. filmy instruktażowe, opisy jak wypełnić formularz a także case studies zwycięzców I edycji.
Proces oceny zgłoszeń jest dwuetapowy. Najpierw trafiają one do Zespołów Analitycznych dedykowanych dla każdej kategorii konkursu. Potem najlepsze zgłoszenia w każdej kategorii poddawane są ocenie Kapituły Konkursu.
Strategia ESG
Firmy bardzo często posiadają obszerne dokumenty związane z planowaną i wdrażaną strategią. Dlatego warto przed wypełnieniem formularza wiedzieć jak opisać prowadzone działania i na co szczególną uwagę zwraca jury. A jest to:
- ambitność strategii i celów – porównanie na tle sektora i spółek o podobnej skali i profilu w Polsce i regionie Europy Środkowo – Wschodniej
- relatywizacja podawanych wartości – celów do osiągnięcia czy planów inwestycyjnych np. w przypadku grup kapitałowych pokazanie skali opisywanego zagadnienia w stosunku do wielkości całej grupy lub spółki (proc. całkowitego zużycia / ilu zakładów dane działanie dotyczy etc. / jaki proc. całkowitych nakładów inwestycyjnych stanowią inwestycje ESG)
- wpisanie w model biznesowy – powiązanie strategii zrównoważonego rozwoju ze strategią biznesową, uwzględnienie realizacji celów ESG w polityce wynagrodzeń
- skala i zasięg – działania w obszarze łańcucha wartości – dialog z interesariuszami (szczególnie w obszarze śladu)
- precyzja – opis drogi dojścia do realizacji celów i cele pośrednie
Program edukacyjny w obszarze ESG
W przypadku tej kategorii jury największą uwagę przykłada do zakresu programu (sekcja druga). Powinny znaleźć się tu szczegółowe informacje nt. programu, w odniesieniu do idei konkursu, którą jest promowanie działań edukacyjnych w zakresie środowiska, społeczeństwa czy ładu korporacyjnego.
Dlatego trzeba:
- dokładnie opisać grupę docelową programu,
- wskazać przez kogo był tworzony.
Ważne jest także wskazanie takich informacji jak:
- zasięg danego programu (lokalny, ogólnopolski),
- forma jego prowadzenia,
- działania promocyjne.
Kapituła będzie zwracała uwagę także na pomiar skuteczności programu (liczba uczestników, korzyści z jego wprowadzenia).
Innowacja w obszarze ESG
Innowacja to tlen dla aktywności w ramach ESG. Bez działań w tym obszarze niemożliwy jest rozwój i prowadzenie zrównoważonego biznesu.
Prezentując ten obszar trzeba pamiętać o kluczowych wyzwaniach dzisiejszego świata: wyzwaniach energetycznych, starzejącym się społeczeństwie, rewolucji cyfrowej, konfliktach militarnych. W tym roku kapituła oceni nie tylko innowacje w obszarze środowiska, ale też innowacje społeczne.
– Myślmy o innowacjach nie tylko w kontekście wewnętrznych procesów, ale też naszych relacji z otoczeniem– powiedział dr Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.
O czym warto pamiętać wypełniając formularz zgłoszeniowy w tej kategorii:
- Kapituła oceni zarówno nowe rozwiązania, jak również istotną modyfikację czy ulepszenie dotychczas stosowanego rozwiązania.
- Do konkursu można zgłaszać zarówno rozwiązania przygotowane dla własnego przedsiębiorstwa, jak i dla innych firm.
- Ocenie podlegają zarówno już wdrożone projekty, jak i te przygotowane do wdrożenia/komercjalizacji w 2022 lub 2023 roku.
- Zgłaszać mogą się także organizacje rozpoczynające działalność, typu start-up.
- Trzeba dokładnie opisać cel rozwiązania, zebrać dane (np. dotyczące stopnia redukcji zużycia energii, wody, ochrony bioróżnorodności etc.)
- Wskazane są dane liczbowe pokazujące wpływ rozwiązania na zrównoważony rozwój społeczny i środowiskowy.
Nie tylko merytoryka
Poza aspektami merytorycznymi istotny jest również sposób wypełniania ankiety:
- zwięzłość – wymienianie działań w punktach i zwracanie uwagi na obowiązujące limity znaków
- rozwijanie skrótów – jeśli są konieczne, używanie zrozumiałego języka
- niekopiowanie fragmentów ze stron internetowych czy innych źródeł (wystarczy link i wskazanie fragmentu)
- unikanie niejednoznacznych sformułowań – które nie pozwalają na ocenę etapu realizacji np: „Chcemy zrobić to i to” – z takiego sformułowania nie wynika czy jest to już konkretny plan czy to na razie tylko rozważania.
podstawą oceny jest zgłoszenie – odsyłanie do materiałów dodatkowych jest możliwe tylko w wypadku wskazania konkretnej strony danego materiału oraz załączenia go wraz ze zgłoszeniem.
Organizatorami konkursu są: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, PwC Polska oraz NN Investment Partners TFI.