10 grudnia 2022

Danone zmieni postawy żywieniowe Polaków?

Danone otrzymał międzynarodowy certyfikat B Corp, poświadczający wysokie standardy zarządzania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Ambicją Danone jest m.in. zmiana postaw żywieniowych Polaków i popularyzacja diety planetarnej, poprzez wprowadzane na rynek produkty roślinne.

Co to jest B Corp?

Od 20 stycznia 2022 r. Danone dołącza do grona B Corp, czyli Benefit Corporations. To międzynarodowy ruch firm, które maksymalizują swój pozytywny wpływ w obszarze zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu. Firmy B Corp wyróżniają się standardami i działaniami w 5 obszarach certyfikacji B Corp. Jest to wpływ na klientów, społeczności, pracowników, środowisko i zarządzanie (ład korporacyjny). Certyfikat B Corp jest ważnym wyróżnikiem dla dziewięciu marek z portfolio Danone. Certyfikat posiadają takie marki jak: Patagonia czy Ben & Jerry’s.

– Status B Corpa to wyróżnienie, ale także zobowiązanie. Dołączamy do światowego grona liderów ESG – chcemy pokazywać najlepsze praktyki stosowane w Danone innym firmom, ale również usprawniać nasze dotychczasowe działania. Ruch B Corp to miejsce wymiany wiedzy pomiędzy liderami świadomego i odpowiedzialnego społecznie biznesu. Jesteśmy pierwszą tak dużą firmą w Polsce z certyfikatem B Corp. Chcemy zachęcać kolejne przedsiębiorstwa do podejścia do procesu certyfikacji. Tym samym edukować biznes oraz społeczeństwo na temat konieczności transformacji modeli biznesowych. Widzimy w tym naszą misję i wierzymy, że będziemy motorem pozytywnych zmian w polskim biznesie – zapewnia Marek Sumiła, dyrektor zarządzający Danone.

Na sklepowej półce

Danone jest również liderem zmiany na półkach sklepowych. W trosce o swoich klientów, jako pierwszy producent żywności w Polsce, wprowadził w 2020 roku etykiety produktów z oznaczeniem Nutri-Score. Zaaprobowany przez WHO system wspiera konsumentów w podejmowaniu prawidłowych wyborów żywieniowych. Ponadto, producent produktów mlecznych i roślinnych wspiera konsumentów w prawidłowym interpretowaniu tzw. daty ważności. Za pomocą kampanii „Często dobre dłużej” przeciwdziała marnowaniu żywności. Opakowania projektowane są z myślą o przyszłości, tak aby w 2025 r.  wszystkie w 100 proc. nadawały się do recyklingu.

W procesie certyfikacji docenione zostały również działania Danone prowadzone na rzecz polskich dostawców. Obecnie 100 proc. mleka wykorzystywanego w produkcji pochodzi z polskich gospodarstw rolnych, a większość dostawców Danone to fabryki z najbliższej okolicy. Pozwala to na wprowadzanie zrównoważonego i krótszego łańcucha dostaw. Danone od lat wspiera polskich rolników w transformacji konwencjonalnych praktyk rolniczych na model regeneracyjny. W 2021 100 proc dostawców firmy zostało objętych oceną ESG na platformie Sedex lub Ecovadis. 

Odpowiedzialność wobec planety

Odpowiedzialność wobec planety i społeczności lokalnej jest tym większa, że Danone jest pierwszym tej skali producentem żywności certyfikowanym jako B Corp w Polsce. Analitycy z B Lab, docenili nie tylko bezpieczeństwo i benefity, jakie Danone gwarantuje pracownikom, ale również ich zrozumienie dla transformacji, jaką musi przejść firma, by rozwijać się w sposób zrównoważony. Każdy pracownik Danone ma wyznaczone cele roczne w zakresie zrównoważonego rozwoju i ESG.

Dzięki statusowi B Corp, konsumenci zyskali gwarancję, że eksportowane na różne kontynenty produkty powstają w odpowiedzialnym i zrównoważonym procesie produkcyjnym. W polskiej fabryce Danone odpady redukuje się do minimum, a jeśli jakieś powstają – są poddawane procesom odzysku i recyklingu. Zrównoważone zarządzanie nie kończy się jednak na zakładzie w Bieruniu, gdzie firma sukcesywnie redukuje ślad węglowy oraz zużycie wody, a także, od 2021 roku, wykorzystuje wyłącznie energię elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Ambicją Danone jest m.in. zmiana postaw żywieniowych Polaków i popularyzacja w Polsce diety planetarnej, poprzez wprowadzone na rynek produkty roślinne.

B Corp zobowiązuje

Do 2030 r. spółka rozwinie swoje programy w zakresie ochrony i odnowy zasobów planety, zrównoważonego i rentownego wzrostu.

Danone jest m.in. zmiana postaw żywieniowych Polaków i popularyzacja w Polsce diety planetarnej oraz rozwój praktyk rolnictwa regeneratywnego. Firma deklaruje, że do 2025 roku opakowania wszystkich jej produktów będą w 100 proc. przydatne do recyklingu. Do 2050 osiągnie ona neutralność pod względem CO2. Danone będzie także zachęcał kolejne polskie przedsiębiorstwa do certyfikacji.

– Certyfikat B Corp wyróżnia bardzo szeroko zakrojone podejście do zrównoważonego rozwoju, ponieważ obejmuje pięć obszarów: ład korporacyjny, stosunek firmy do pracowników, społeczności lokalne, do środowiska naturalnego i klientów. Inne certyfikaty mają często bardzo wąską specjalizację lub obejmują tylko jeden z głównych obszarów w danej branży np. jedynie kwestie środowiskowe w produkcji kosmetyków, czy sam ślad węglowy – tłumaczy Paweł Niziński z B Lab, niezależnej organizacji non-profit przyznającej certyfikat B Corp.