Odpowiedzialność społeczną można rozumieć na wiele sposobów. Także różnie ją realizować. Największe firmy i korporacje mają już swoje strategie w obszarze zrównoważonego rozwoju (ESG). O ile w przypadku literki E, czyli środowiska niemal wszyscy mówią o emisji CO2 i śladzie węglowym, to zdecydowanie bardziej zróżnicowane są działania z zakresu S – społeczeństwa. Z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka prezentujemy case study mBanku, który od wielu lat konsekwentnie realizuje swoje cele społeczne m.in. poprzez szereg aktywności skierowanych do dzieci i młodzieży.
Korporacje, te ze świata finansów w szczególności, chcą być postrzegane jako instytucje społecznie odpowiedzialne. Mają swoje fundacje, prowadzą różnego rodzaju działania skierowane do konkretnych, często mniej zamożnych grup. W przypadku mBanku działania społeczne są w znacznym stopniu ukierunkowane na młodego odbiorcę – dzieci i młodzież. Bank wyspecjalizował się we wspieraniu edukacji matematycznej, od pięciu lat współpracuje i wspiera Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Prowadzi także kampanie dotyczące bezpieczeństwa w sieci.
M jak matematyka – zaangażowanie liczone w milionach
Fundacja mBanku prowadzi działania związane z edukacją matematyczną.
– Jesteśmy przekonani, że matematyka stanowi fundament logicznego myślenia i pomaga zrozumieć otaczający nas świat. Dzięki niej podejmujemy chociażby świadome decyzje finansowe. Inwestujemy w edukację matematyczną, bo to najlepsza inwestycja w przyszłość dzieci – mówi Iwona Ryniewicz, prezeska Fundacji.
Fundacja organizuje programy grantowe „mPotęga” i „Rosnę z matematyką”, konkurs „Krok w przyszłość” za najlepszą pracę dyplomową z matematyki, program stypendialny „Mistrzowie matematyki”. Wydaje także bezpłatne publikacje edukacyjne. Swoimi działaniami wspiera dzieci, młodzież oraz ich rodziców i nauczycieli, a także studentów i młodych naukowców.
Nabór do kolejnej, dziewiątej edycji flagowego programu grantowego mPotęga, zakończył się 9 maja. Dotąd za niemal 7 mln złotych mFundacja sfinansowała blisko 1,2 tys. projektów i dotarła do ponad 1 mln odbiorców. Program ma pomóc uczniom i nauczycielom oswajać matematykę w przyjazny sposób. – W tym roku wpłynęło do nas niemal 500 wniosków. Teraz ocenia je kapituła. Wyniki ogłosimy już 8 czerwca. Jak co roku do programu zgłaszają się głównie szkoły z małych miast i wsi oraz organizacje pozarządowe. Bardzo nas to cieszy – dzięki temu wyrównujemy szanse w dostępie do ciekawej, angażującej edukacji matematycznej. To od zawsze wyróżniało mPotęgę – podsumowuje Iwona Ryniewicz.
Publikacje rozwijające miłość do liczb
Książki o matematyce (w wersji papierowej oraz ebooki) wydawane przez mFundację trafiły już do ponad 300 tysięcy odbiorców. Ostatnia – „Matematyka na zielono”, dystrybuowana od 22 kwietnia – została wydana na papierze ekologicznym w nakładzie 50 tys. egzemplarzy. Bezpłatną książkę można zarezerwować na stronie www.mjakmatematyka.pl, a odebrać w wybranej placówce mBanku. Jak dotąd, książkę zamówiło już 36 tys. osób. Na jej podstawie, wspólnie z kanałem Tomasza Rożka „Nauka. To Lubię Junior”, powstaje matematyczno-ekologiczny cykl edukacyjny.
Pozostałe książki mFundacji to:
- dla rodziców i dzieci: „Matematyka jest wszędzie” i „Dziecinnie prosta matematyka”
- dla nauczycieli: „Wielcy polscy matematycy znani i nieznani. Scenariusze lekcji matematyki i nie tylko”.
Wszystkie pozycje są dostępne za darmo w formie ebooków. Obecnie mFundacja pracuje nad kolejną książką. Tym razem dla nauczycieli – ebook będzie dostępny jesienią 2022. Będzie to publikacja o pomocach dydaktycznych, które urozmaicą lekcje matematyki.
Więcej o książkach mBanku oraz wywiad z autorką Mają Krämer.
Dla dziecięcych szpitali – współpraca z WOŚP
Podczas 30. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy mBank po raz piąty był bankowym partnerem Fundacji. Zapewniał obsługę finansową styczniowej zbiórki pieniędzy. Wspiera także całoroczną działalność WOŚP. Przy realizacji tych działań bank dba także o zaangażowanie swoich pracowników.
W 2022 r. powstały dwa sztaby pracowników w Łodzi i Warszawie. Łącznie zaangażowanych było około 200 osób. Oprócz zbierania i rozliczania pieniędzy przygotowali oni ciepły posiłek dla wolontariuszy oraz atrakcje dla odwiedzających. Wspólnie pracownikom mBanku udało się zebrać 80 tys. zł w sztabie w Warszawie, 53 tys. zł w sztabie w Łodzi. Oprócz tego pracownicy jak co roku zaangażowali się w aukcje, z których dochód w wysokości 12,3 tys. zł został w całości przekazany na WOŚP.
Dodatkowo około 1000 pracowników placówek prowadziło zbiórkę pieniędzy w oddziałach mBanku zachęcając klientów do wpłat. Wspierali sztaby w obsłudze gotówkowej i wypożyczaniu liczarek przed Finałem. Po Finale przez cały tydzień przyjmowali pieniądze od sztabów.
Cyfrowość, która wspiera cele społeczne
Oprócz bezpieczeństwa finansowego współpraca z mBankiem pozwala darczyńcom wspierać Fundację z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, które pomagają im chronić swoje zdrowie w czasach pandemii. Można korzystać z różnych form wsparcia WOŚP poprzez: bramkę internetową paynow, stronę WOŚP, szybkie przelewy dzięki sercu w aplikacji i przyciskowi w serwisie transakcyjnym mBanku, Także przez eSkarbonkę czy terminale płatnicze.
Podczas Finału w 2022 r. mBank i jego klienci dodali do konta Fundacji 22 mln zł i przyczynili się do rekordowego wyniku zbiórki. Z przekazanych pieniędzy aż 2 mln zł pochodzi od mBanku i wynika z akcji „100 za 100”. Do pierwszych stu wpłat na WOŚP, mBank dokładał 100 tys. zł każdego dnia, od 11 do 30 stycznia 2022 roku.
Klienci detaliczni przez cały rok mogą wspierać WOŚP, przekazując ustaloną kwotę na specjalny cel oszczędnościowy. Ustawiają go w aplikacji lub serwisie transakcyjnym. Łącznie dzięki regularnym wpłatom w 2021 r. klienci przekazali w ten sposób na WOŚP ponad 1,6 mln zł. W obecnym roku te wpłaty wyniosły już ponad 428 tys. zł. Wszystkie wpłaty są przeznaczane na realizację celów statutowych WOŚP, czyli na poprawę opieki zdrowotnej dzieci.