W dobie globalnych wyzwań ekologicznych i społecznych, transparentność, autentyczność oraz zaangażowanie w działania prospołeczne i proekologiczne, stają się kluczowe dla sukcesu przedsiębiorstw. Strategiczne podejście do ESG nie tylko buduje reputację marki, ale przekłada się również na jej długoterminową wartość na rynku.
Rosnący wpływ ESG
Według ICCO World PR Report, aż 49 proc. respondentów zauważa rosnące zainteresowanie usługami agencji PR skupiających się na ESG. To podkreśla znaczenie tych strategii w budowaniu zaufania i lojalności wśród klientów, inwestorów oraz partnerów biznesowych. Dodatkowo, 69 proc. konsumentów preferuje przedsiębiorstwa, które aktywnie dbają o aspekty ESG, co zmienia sposób postrzegania marki przez odbiorców. Dodatkowo stawia przed przedsiębiorstwami nowe wyzwania w zakresie autentyczności i skuteczności przekazu.
– Najlepszą praktyką jest przede wszystkim zapewnienie długoterminowego charakteru projektu i działań z obszaru ESG, czyli przewidywanie, że nie tylko musimy, ale również chcemy je realizować w długofalowej perspektywie. Największym problemem jest natomiast mylenie wartości pomiarów. W kontekście ESG jest niezwykle ważne, aby w organizacji były przyjęte jasne kryteria i metody mierzenia każdego konkretnego wskaźnika. Ważną kwestią jest taki pomiar kluczowych wskaźników, aby elementy, które wprowadzamy w różnych obszarach, były mierzone w sposób profesjonalny i zrozumiały dla odbiorcy. To zapewnia również ich porównywalność. Niezbędne są szkolenia osób, które są za to odpowiedzialne. Nie tylko specjalistów ESG czy pracowników PR, ale także wszystkich pracowników wdrażających te zmiany, żeby były one zrozumiałe dla całej firmy – wskazuje dr hab. Monika Przybysz, prof. UKSW, Katedra Komunikacji Społecznej, Public Relations i Nowych Mediów, Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa.
Technologia na rzecz zrównoważonego rozwoju
Rozwój technologiczny oferuje niezbędne narzędzia do osiągania celów zrównoważonego rozwoju. Innowacje, takie jak sztuczna inteligencja i analiza big data, umożliwiają bardziej efektywne monitorowanie i zarządzanie wpływem przedsiębiorstwa na środowisko i społeczeństwo. Przykładem takich rozwiązań są inteligentne systemy zarządzania budynkami, które minimalizują ślad węglowy, a także platformy cyfrowe, ułatwiające współpracę na rzecz społeczności lokalnych.
– Kluczowe jest jasne komunikowanie wartości i ich wypracowywanie od podstaw, począwszy od samych pracowników. Zbyt często zdarza się, że decyzje narzucane są odgórnie, przy czym menedżerowie często są przekonani o wyższości własnych rozwiązań ze względu na posiadaną wiedzę i kompetencje. Jednakże, pomijanie aspektu ludzkiego oraz brak komunikacji z najmniejszymi i najbardziej podstawowymi jednostkami w organizacji, prowadzi do powierzchownych działań. To bezpośrednio wpływa na kwestię wiarygodności i zaufania, również ze strony inwestorów obserwujących działania firmy. Dlatego też transparentność i uczciwość w przekazywaniu informacji, jak również wspólne wypracowywanie z pracownikami określonej kultury organizacyjnej, są niezbędne. Ważne jest również zainteresowanie samych interesariuszy, osób związanych z organizacją i przedsiębiorstwem, co może przyczynić się do budowania trwałych relacji – podkreśla dr hab. Małgorzata Suchacka – prof. UŚ, Instytut Socjologii, Wydział Nauk Społecznych.
Klucz do zrównoważonej przyszłości
Przedsiębiorstwa stoją przed szansą wykorzystania postępu technologicznego. Nie tylko do zwiększenia efektywności operacyjnej, ale również do realizacji ważnych celów społecznych i ekologicznych. Odpowiedzialne podejście do biznesu, wspierane przez nowoczesne technologie, jest kluczem do budowania zrównoważonej przyszłości dla wszystkich.
– Przemysł 4.0 przynosi nie tylko zaawansowane technologie, ale również zmianę w podejściu do odpowiedzialności społecznej i ekologicznej. Przedsiębiorstwa, które potrafią skutecznie integrować strategie ESG z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, zyskują przewagę konkurencyjną na rynku. Technologia staje się narzędziem do osiągania celów zrównoważonego rozwoju, umożliwiając efektywniejsze zarządzanie zasobami, minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko oraz przyczynia się do budowania lepszych relacji z interesariuszami. Jednakże, klucz do sukcesu leży w autentyczności i transparentności działań – mówi Iwona Kubicz z PRCN.
Konsumenci, inwestorzy i partnerzy biznesowi oczekują nie tylko deklaracji, ale realnych i mierzalnych efektów. Należy inwestować w edukację swoich pracowników oraz rozwijać długoterminowe projekty, które przynoszą rzeczywiste korzyści społeczne i ekologiczne. Wprowadzenie zaawansowanych technologii, takich jak IoT, AI czy analiza big data, umożliwiają monitorowanie i poprawę swoich działań w czasie rzeczywistym. To nie tylko zwiększa efektywność operacyjną, ale także kształtuje zaufanie wśród interesariuszy.
– Przyszłość należy do przedsiębiorstw, które potrafią połączyć innowacje technologiczne z odpowiedzialnym podejściem do biznesu, ale także zaopiekować się lękiem przed technologią, nowym wykluczeniem technologicznym oraz zmniejszonym popytem na pracę, wynikającym z automatyzacji procesów. To wyzwanie zarówno dla menedżerów, jak i komunikacji i HR w ramach funkcjonowania firmy. W epoce Przemysłu 4.0, ESG jest już nie tylko opcją, ale koniecznością, która definiuje długoterminowy sukces i zrównoważony rozwój – podsumowuje Iwona Kubicz.