Fritz-kola, producent napojów z Hamburga, wprowadza rozwiązania wspierające zrównoważony rozwój. Butelki zwrotne, redukcja emisji CO2, ekologiczne materiały reklamowe oraz wsparcie osób zbierających butelki na ulicy w celu odzyskania za nie kaucji – to główne działania firmy opisane w raporcie ESG.
W Europie konsumenci coraz częściej stawiają na marki, które wyrażają zaangażowanie w rozwiązywanie istotnych problemów z zakresu ochrony środowiska i wyzwań społecznych. Zdajemy sobie sprawę z ważności tych kwestii. Nasze działania z zakresu zrównoważonego rozwoju są wyrazem zaangażowania w tworzenie pozytywnego wpływu na świat – wyjaśnia Mirco Wolf Wiegert, założyciel i dyrektor zarządzający firmy fritz-kulturgüter.
Perspektywa polskiego konsumenta
Preferencje polskich konsumentów, jak wynika z badań Kantar, współgrają z określonymi priorytetami biznesowymi. Wśród nich znajdują się preferencje dotyczące powrotu do szklanych butelek, chęć korzystania z naturalnych składników w napojach. Także przechodzenie na opakowania nadające się do recyklingu oraz wyraźne oczekiwania dotyczące prostszych składów produktów. Te priorytety wpływając na marki i zachęcają je do dokonywania strategicznych zmian.
fritz-kola na rzecz zrównoważonego rozwoju
- „Kiss My Glass” – Zakład napełniania szklanych butelek wielokrotnego użytku: fritz-kola we współpracy z Frankenbrunnen otworzyła nowy, wysoce wydajny zakład butelkowania. Znajduje się od w Eilenburgu, niedaleko Lipska w Niemczech. Zakład ten nie tylko skraca trasy transportowe, ale także ułatwia wykorzystanie szklanych butelek wielokrotnego użytku.
- Redukcja emisji: w 2021 r. firma dołączyła do inicjatywy Science Based Targets (SBTi). Zobowiązała się do działań na rzecz walki z globalnym ociepleniem. Do 2030 r. fritz-kola zamierza zmniejszyć emisje z zakresu 1, czyli emisje bezpośrednie gazów cieplarnianych oraz z zakresu 2 (emisje pośrednie z wytwarzania energii kupowanej od dostawcy mediów) o 46 proc. w porównaniu z 2019 r. Ponadto, marka planuje zmierzyć i zmniejszyć emisje z zakresu 3 (inne pośrednie emisje powstałe w całym łańcuchu wartości). Rozbudowuje e-floty i wykorzystanie w rozlewni zielonej energii elektrycznej.
- Zrównoważone materiały reklamowe: tworzy materiały reklamowe, które są trwałe, nadają się do recyklingu, posiadają certyfikaty i nie zawierają plastiku. Od 2022 roku wszystkie tablice kredowe i ubrania są w 100 proc. ekologiczne.
- Wspieranie osób zbierających butelki w zamian za kaucję: inicjatywa „Każda butelka pomaga”, fritz-kola zwraca uwagę na sytuację osób zbierających opakowania zwrotne w zamian za kaucję. Osoby te stanowią ponad milionową siłę roboczą w Niemczech. Działanie to ma na celu poprawę warunków bytowych i podkreślenie uznania dla osób zarabiających w ten sposób na życie.
- Innowacje produktowe: marka wprowadziła napój fritz-kola superzero. W czerwcu 2022 r. pojawił się na rynku niemieckim, a wiosną 2023 w Polsce (obniżenia średniej zawartości kalorii w produktach). Od 2016 r. fritz-kola osiągnęła znaczną redukcję średniej zawartości kalorii w całym portfolio produktów – o ponad 15,1 proc. Do 2025 roku redukcja wzrośnie do 20 proc. Dodatkowo, średnia wielkość porcji zmniejszyła się do 0,34 litra. To odzwierciedla zaangażowanie fritz-koli w dostarczanie klientom marki zdrowszych i bardziej satysfakcjonujących napojów.
Cele zrównoważonego rozwoju
fritz-kola stawia sobie ambitne cele pośrednie w zakresie zrównoważonego rozwoju. Pierwszym z nich jest zmniejszenie o 20 proc. zużycia wody, ciepła i energii elektrycznej w przeliczeniu na jedną butelkę. Drugim jest zwiększenie wykorzystania certyfikowanych surowców organicznych w produktach do poziomu 90 proc. (w 2022 roku marka osiągnęła poziom 67 proc. w kategorii produktów bez dodatku cukru). Trzecim jest osiągnięcie 100 proc. zrównoważonej mobilności dla wszystkich pracowników. Ostatnim celem jest zapewnienie, że ponad 95 proc. materiałów reklamowych pozostanie zrównoważonych. Cele te stanowią ważny element zaangażowania marki w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.