Wśród 50 proc. polskich konsumentów zainteresowanie komunikacją firm w zakresie zrównoważonego rozwoju wzrosło w ciągu ostatnich 5 lat. Jednocześnie, nieco ponad jedna czwarta z nich coraz mniej ufa przekazywanym przez firmy informacjom. Dlatego też większość osób popiera przyjęcie surowszych przepisów dotyczących greenwashingu – wynika z raportu Circular Voice.
Firmy coraz częściej informują o realizowanych działaniach na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Stają się zauważone najczęściej, gdy zostaną oskarżone o greenwashing, czyli przekazywanie fałszywych informacji na temat pozytywnego wpływu swoich produktów lub działań na środowisko.
Połowa badanych twierdzi, że w ciągu ostatnich pięciu lat ich zainteresowanie komunikacją firm dotyczącą ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju nieco lub znacząco wzrosło. Z kolei u 28 proc. badanych zaufanie do komunikacji na temat działań firm w tym zakresie i w tym samym czasie w mniejszym lub większym stopniu zmalało.
Zielone oświadczenia usankcjonowane
Jednak, jak wynika z raportu istnieje szansa na odzyskanie części tego zaufania. Większość Polaków popiera nowe unijne regulacje dotyczące greenwashingu (dyrektywa w sprawie zielonych oświadczeń). Dyrektywa ta będzie stopniowo wdrażana do 2027 r. Jej celem jest zwiększenie wiarygodności informacji na etykietach dotyczących zrównoważonego rozwoju. M.in. poprzez zakazanie stwierdzeń takich jak „biodegradowalny” lub „neutralny dla klimatu” bez odpowiednich dowodów i uzasadnienia. Ponad połowa polskich badanych (52 proc.) twierdzi, że to sprawi, iż będą bardziej ufać komunikatom firm.
– Nie jest zaskoczeniem, że konsumenci stają się nieufni, gdy tyle słyszy się o greenwashingu. Rosnące zainteresowanie kwestiami środowiskowymi i klimatycznymi wymaga, aby przekazywane informacje były transparentne i zgodne z prawdą. Właśnie dlatego przepisy UE, takie jak dyrektywa w sprawie zielonych oświadczeń, mogą przynieść korzyści konsumentom, jednocześnie dostarczając przedsiębiorstwom wiedzę potrzebną do dalszego komunikowania ich wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju w sposób, który rzeczywiście przemawia do konsumentów – mówi Aleksandra Surdykowska, Stena Recycling Polska.
O badaniu
W badaniu Circular Voice 2024 przeprowadzonym przez Ipsos na zlecenie Stena Recycling wzięło udział 5000 konsumentów w wieku 18-65 lat. Były to osoby ze Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Polski. W Polsce w badaniu uczestniczyło 1000 konsumentów.