3 grudnia 2024

Group One dołącza do globalnej organizacji klimatycznej SBTi 

Group One, jako pierwsza polska firma z branży marketingowej dołączyła do prestiżowej Science Based Targets initiative (SBTi). Inicjatywa zrzesza aż 3134 firmy z całego świata i tylko 12 podmiotów z Polski. Wśród nich są: mBank, P&G, Allegro, InPost, Żabka czy LPP

Wiarygodne i ambitne cele dekarbonizacyjne w oparciu o naukowe podejście

SBTi jest globalnym przedsięwzięciem międzynarodowych organizacji działających na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Wśród nich są: United Nations Global Compact, CDP (organizacja non profit, która agreguje m.in. raporty emisji CO2), WWF oraz World Resource Institute. 

SBTi zrzesza 3134 firmy z 70 krajów (w tym 12 podmiotów z Polski), które w ciągu 2 lat zobowiązują się do przedstawienia i zatwierdzenia celów dekarbonizacyjnych. Tym samym pokazują, że rozwój biznesu nie tylko może, ale i musi iść w parze z dbaniem o klimat. Zgodnie z Porozumieniem Paryskim z 2015 roku, rządy światowe zobowiązały się podjąć wysiłki ograniczające ocieplenie klimatyczne do 1,5 °C. Aby to osiągnąć, emisja gazów cieplarnianych musi zostać zredukowana o połowę do 2030 roku i do zera do 2050 roku. 

Dziś już nie wystarczy ogłoszenie zeroemisyjności i posadzenie kilku hektarów lasu. Konieczne jest zastanowienie się w jaki sposób możemy tej emisji w ogóle nie generować i podjęcie stosownych działań. Choć branża mediowa nie należy do wysokoemisyjnych gałęzi gospodarki, jak rolnictwo, energetyka czy transport, to nadal istnieje sporo procesów, które powinniśmy ulepszyć. W naszym sektorze największa część emisji powstaje w łańcuchu dostaw. M.in. podczas tworzenia kampanii komunikacji marketingowej w mediach – mówi Marek Żołędziowski, prezes Group One. 

Pięć kroków wyznaczania celów w ramach SBTi

Pierwszym z nich jest podpisanie deklaracji, w której firma zobowiązuje się do wyznaczenia celów redukcyjnych w ciągu 2 lat. Po due diligence oraz akceptacji SBTi, nazwa firmy pojawia się na oficjalnej stronie ze statusem „committed”. Kolejnym krokiem jest przygotowanie celów i planu dekarbonizacji bazujących na nauce i przedstawienie ich członkom inicjatywy. Dopiero po ich akceptacji przez reprezentantów wszystkich organizacji zrzeszonych w SBTi firma może je oficjalnie ogłosić. Ostatnim i najważniejszym krokiem jest regularna coroczna publikacja wielkości swojej emisji i postępu w ich ograniczaniu.  

Ograniczenie śladu węglowego warto rozpocząć od siebie. Poszukać dostawcy zielonej energii, ograniczyć podróże samolotem, wymienić flotę na zeroemisyjną, zachować hybrydową lub zdalną pracę ograniczającą dojazdy. Do pracy najlepiej przyjeżdżać rowerem lub komunikacją publiczną. Największym jednak wyzwaniem dla branży komunikacji marketingowej jest tzw. scope 3, czyli emisje powstałe w łańcuchu dostaw. Warto już dziś zaangażować nadawców offlinowych i onlinowych oraz platformy internetowe w dyskusję o dekarbonizacji. My rozpoczynamy ten dialog – mówi Sylwia Jedyńska, Sustainability Manager w Group One.