22 lutego 2024

III edycja konkursu Liderzy ESG – znamy zwycięzców

Jeronimo Martins, BNP Paribas oraz Orange — to laureaci najważniejszych nagród III edycji konkursu „Liderzy ESG 2023”. Podczas finałowej gali tytułem Wizjonerki Zrównoważonego Rozwoju wyróżniono Martynę Zastawną, założycielkę firmy woshwosh, która daje butom „drugie życie”.

Przedsiębiorstwa o tytuł „Lidera ESG 2023” rywalizowały w trzech kategoriach: Strategia ESG, Program edukacyjny w obszarze ESG oraz Innowacja w obszarze ESG. Osobną kategorią dla osób fizycznych jest Wizjoner/Wizjonerka Zrównoważonego Rozwoju. Ta specjalna nagroda jest przyznawana osobom, które wyróżniły się działalnością na rzecz środowiska i/lub społeczeństwa.

– ESG stało się elementem DNA Giełdy. Akcjonariusze coraz częściej wymagają raportowania z tego obszaru. Ale mamy szerszą misję, chcemy wspierać spółki w transformacji i raportowaniu ESG – mówiła Izabela Olszewska, członek zarządu GPW podczas gali wręczenia nagród.

Inspirujące zgłoszenia

– Tegoroczne zgłoszenia były bardzo inspirujące. Dużo się mówi, że działania ESG są jedynie skutkiem regulacji, ale wyraźnie widać, że to realne inicjatywy mające zmieniać przestrzeń wokół nas – powiedział Krzysztof Szułdrzyński, partner PwC Polska.

W kategorii „Program edukacyjny” przyznano łącznie trzy nagrody: dwie srebrne i złotą, nie wręczono jednak diamentowej.

Srebrnymi nagrodami wyróżniono Tauron Polska Energia za program „Zielone laboratoria Taurona” (wyposażenie klas) oraz BNP Paribas Bank Polska za akcję „Misja Kieszonkowe” wykorzystującą kieszonkowe dzieci jako narzędzie edukacyjne. Złoty laur wręczono Jeronimo Martins Polska za „Olimpiadę zdrowia PCK z Biedronką”.

– Kwestie edukacji są dla nas ważne. Łączymy kilka wątków – zasady zdrowego żywienia połączone z ochroną środowiska i kierunkami lokalnego rozwoju – wyjaśniała Agnieszka Koc, dyrektorka ds. ochrony środowiska Jeronimo Martins Polska.

Realne korzyści dla społeczeństwa 

W kategorii „Innowacje” poszukiwano rozwiązań wnoszących wkład w ochronę środowiska i dających realne korzyści społeczne. Wyróżnienie srebrne otrzymała firma OTCF za „Wear fair” – odzyskiwanie ubrań dla kolejnych użytkowników. Nagrodę złotą otrzymała spółka Żabka Polska za „Zieloną odnowę”, czyli zbiórkę jednorazowych opakowań po napojach w sklepach w Bydgoszczy. Nagroda diamentowa przypadła bankowi BNP Paribas za „Kalkulator agroemisja”, umożliwiający samodzielne szacowanie śladu węglowego.

W kategorii „Strategia” kapituła przyznała jedynie nagrodę diamentową. Otrzymała ją firma telekomunikacyjna Orange Polska, która wyznaczyła sobie ambitny cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku.

– Jesteśmy ciągle w procesie zmian. Wiele udało się zrobić, ale wiemy co jeszcze przed nami. Należy poprawić np. ściągalność zużytych telefonów z rynku – przekonywała Monika Kulik, ekspertka ds. CSR w Orange Polska.

Wizjonerka od odnowy butów

Nagrodą specjalną konkursu jest „Wizjoner/Wizjonerka zrównoważonego rozwoju”, wyróżnienie dla osób szczególnie zaangażowanych we wprowadzanie innowacyjnych zmian na rzecz ochrony klimatu. W tym roku otrzymała ją Martyna Zastawna, twórczyni firmy woshwosh, która daje butom drugie życie. Do tej pory odnowiono 500 tys. par butów.

– Jesteśmy w momencie dużej transformacji świata. ESG przez wielu nadal postrzegane jest jako koszt. My pokazujemy, że to nie tylko zmiana środowiskowa, ale także konkretna korzyść finansowa – podsumowała Martyna Zastawna.

Organizatorami konkursu „Lider ESG 2023” są PwC Polska i Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. Partnerem strategicznym przedsięwzięcia jest UN Global Compact Network Poland. Partnerami Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Konfederacja Lewiatan, Polskie Stowarzyszenie Inwestorów Kapitałowych (PSIK), Sieć Badawcza Łukasiewicz, Związek Banków Polskich (ZBP), Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) oraz portal o raportowaniu niefinansowym ESGInfo.pl, a partnerem medialnym „Dziennik Gazeta Prawna”.

Źródło: PAP MediaRoom