15 kwietnia 2024

Jak nie marnować jedzenia? Kampania edukacyjna Banku Żywności i Fundacji Santander

Ruszyła kampania edukacyjna „Lodówka na medal”. Jej celem jest ukształtowanie pozytywnych nawyków dotyczących przechowywania i gospodarowania żywnością. W najbliższych miesiącach wolontariusze Fundacji Santander będą odwiedzać szkoły na terenie całej Polski i prowadzić warsztaty o tym jak nie marnować jedzenia. Dla wszystkich dostępna jest specjalna gra edukacyjna.

W Polsce marnuje się aż 5 mln ton jedzenia rocznie – na etapach produkcji, przetwórstwa, dystrybucji i konsumpcji. Gospodarstwa domowe marnują 3 mln ton żywności, czyli aż 60 proc. wyrzucanego jedzenia. To oznacza, że w polskich domach w każdej sekundzie wyrzucamy do kosza ponad 90 kg jedzenia. Marnując żywność marnujemy też wodę, paliwo, energię i przyczyniamy się do wzrostu emisji gazów cieplarnianych. Bez wdrożenia skutecznych rozwiązań, nie będzie możliwe powstrzymanie katastrofy klimatycznej.

Jak nie marnować jedzenia? Podpowie „Lodówka na medal”

Projekt „Lodówka na medal” jest odpowiedzią na zjawisko marnowania żywności i próbą przeciwdziałania jego zgubnemu wpływowi na klimat.

– Dzięki wsparciu Wolontariuszy Fundacji Santander ruszamy od marca do szkół podstawowych w całej Polsce, by zaprosić dzieci do gry. Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się o skali problemu, skutkach marnowania żywności i wypracują sposoby na niemarnowanie. Dodatkowo, przy pomocy makiety magnetycznej, dzieci nauczą się jak przechowywać odpowiednio produkty żywnościowe w lodówce oraz poza nią, by na dłużej zachowały świeżość. Aby przenieść edukację poza szkołę, do domów i by zaciekawić każdego z nas – powstała również gra. W grze można nauczyć się uproszczonych zasad przechowywania żywności. Mistrzowie zostają Ratownikami Żywności i otrzymują dyplom – mówi Iwona Wojtaszek, kierowniczka ds. współpracy z biznesem w Banku Żywności SOS w Warszawie.

Dobre nawyki i właściwe postawy

Jak wynika z raportu o perspektywach zapobiegania marnotrawstwu żywności w Polsce do 2030 roku, wprowadzenie edukacji o ograniczaniu marnowania jedzenia mogłoby zmniejszyć to zjawisko nawet o jedną trzecią. Aby tak się stało konieczne jest jednak uczenie młodych pokoleń właściwych postaw i zachowań konsumenckich. Dodatkowo mądrego gospodarowania żywnością i niemarnowania jedzenia.

– Dobre nawyki kształtuje się od najmłodszych lat. Niezależnie czy dotyczy to świata finansów, dbania o zdrowie czy odpowiedzialnego gospodarowania żywnością. Jednym z celów Fundacji Santander jest edukacja i szerzenie wiedzy także tej związanej z ekologią i zmianami klimatu. Jest to jeden z naszych priorytetów, któremu poświęcamy bardzo dużo uwagi. Dlatego z ogromnym entuzjazmem włączyliśmy się w kampanię dotyczącą pozytywnych nawyków związanych z przechowywaniem i gospodarowaniem żywności. Wiele danych pokazuje, że skala tego zjawiska w Polsce jest znacząca. Mamy nadzieję, że jednym ze skutecznych sposobów walki z nim i szerzenia wiedzy będzie nasza kampania – powiedziała Marzena Atkielska, prezes Fundacji Santander. 

W projekt „Lodówka na medal” to wspólne przedsięwzięcie: Bank Żywności SOS w Warszawie, Fundacja Santander Bank Polska im. Ignacego Jana Paderewskiego. Także partnerów z branży AGD: Amica, Electrolux, Samsung oraz Związek Pracodawców AGD APPLIA.