3 grudnia 2024

Liderzy ESG chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami i mają cenne rady dla biznesu

Mamy już w Polsce firmy, które z sukcesem łączą zrównoważony rozwój z biznesem. Co więcej – chcą o tym mówić i nie boją się porównania z innymi. Przedstawiciele nagrodzonych przedsiębiorstw w konkursie „Liderzy ESG” radzą, co zrobić aby skutecznie wdrażać w swoich organizacjach strategie zrównoważonego rozwoju i odważnie „wskoczyć” do rozpędzonego już pociągu. 

Pierwsza edycja konkursu „Liderzy ESG” organizowanego przez PwC Polska, NN Investment Partners TFI oraz Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie zakończyła się w grudniu 2021 r.

– 101 firm zgłosiło swoje projekty w 4 różnych kategoriach. Najwięcej zgłoszeń było w kategorii „Innowacja w obszarze ESG”, potem „Program edukacyjny w obszarze ESG”, „Strategia ESG” oraz „Wizjoner/Wizjonerka Zielonej Transformacji” – powiedziała podczas webinaru podsumowującego konkurs Joanna Ałasa, z-ca szefa działu analiz oraz specjalistka ds. zrównoważonego rozwoju w NN Investment Partners TFI, członkini zespołu analitycznego konkursu „Liderzy ESG”. 

Podczas wydarzenia przedstawione zostały doświadczenia i najciekawsze case studies laureatów.

– ESG to niewątpliwie jeden z najważniejszych trendów na rynkach finansowych. Konkurs „Liderzy ESG” powstał z myślą o spółkach, które chcą podążać za szybko rozwijającym się rynkiem i rosnącymi potrzebami inwestorów w kontekście odpowiedzialności społecznej i środowiskowej. Sukces i zainteresowanie pierwszą edycją utwierdza nas w przekonaniu, że ta inicjatywa ma sens, gdyż zwraca uwagę spółek no to, jak istotne jest uwzględnienie w działalności przedsiębiorstw kryteriów ESG oraz jak ważne jest raportowanie danych niefinansowych w sposób rzetelny i przejrzysty – mówi dr Tomasz Wiśniewski, wicedyrektor Działu Produktów Informacyjnych i Wskaźników GPW, członek zespołu analitycznego konkursu „Liderzy ESG”.

Zmiany społeczne motywują zrównoważony rozwój

– Od dłuższego czasu widzimy wzrost zainteresowania zrównoważonym rozwojem. To zainteresowanie przychodzi do nas przede wszystkim ze strony naszych klientów, którzy mówią nam wprost ‘oczekujemy, że wy jako nasz dostawca będziecie nam pomagać w realizacji naszej strategii’ – powiedział Przemysław Wasilewski, dyrektor ds. relacji inwestorskich i ESG w firmie CIECH, która zdobyła nagrodę diamentową w kategorii „Strategia ESG”.

Tak duże zainteresowanie zrównoważonym rozwojem ma swoje źródło w zmianach społecznych, które się już dokonały. 

– W ostatnich latach uwidoczniło się, jak bardzo nasza cywilizacja jest krucha: kryzys klimatyczny, pandemia, wojna przy naszych granicach. Stąd wszyscy przykładamy dużą wagę do tego co robimy ze swoim życiem, gdzie wydajemy nasze pieniądze, gdzie spędzamy czas. Zatem zrównoważonych strategii i działań oczekują wszyscy: klienci, akcjonariusze. Wreszcie oczekujemy tego my sami jako pracownicy – podkreśla Przemysław Wasilewski.

Organizacje finansowe coraz częściej uwzględniają elementy zrównoważonego rozwoju w procesach kredytowych i inwestycyjnych. Presja regulacyjna i rynkowa oraz nacisk ze strony właścicieli kapitału prowadzą do transformacji gospodarek światowych i firm.

– Przewidujemy, że finansowanie i inwestowanie w oparciu o czynniki ESG stanie się w najbliższych latach standardem rynkowym i będzie miało praktyczny wpływ na biznes. I warto podkreślić też to, że zrównoważony rozwój generuje nie tylko nowe obowiązki, ale również szansę umocnienia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw – mówi Krzysztof Szułdrzyński, Partner w PwC, CEE Sustainability Assurance Leader, Członek kapituły konkursu „Liderzy ESG”

Innowacje i wspieranie lokalnych działań

Vertigo Farms to zdobywca wyróżnienia w kategorii „Innowacja w obszarze ESG” za przyjazne środowisku pozyskiwanie ekologicznych ekstraktów roślinnych. Firma zaproponowała nowy sposób pozyskiwania wyciągów roślinnych jako składnika wykorzystywanego w produktach codziennego użytku: w kosmetykach, w suplementach diety, w wyrobach medycznych. 

– Mamy bardzo dobre doświadczenia we współpracy z partnerami technologicznymi, z klientami. Widzimy, że warto wymieniać doświadczenia. Świat ponownie, przynajmniej w wymiarze przemysłowym, się deglobalizuje. Warto, żebyśmy próbowali budować nasze lokalne społeczności, lokalną współpracę. Niekoniecznie mikrolokalnie, ale tak na skalę europejską, żeby wzmocnić tę naszą wspólnotę – powiedział Dawid Drzewiecki, Prezes zarządu Vertigo Farms, zapytany o rady dla tych, którzy dopiero rozważają wybranie drogi zrównoważonego rozwoju.

Z kolei Henryk Kwapisz, dyrektor do spraw relacji instytucjonalnych w firmie Saint-Gobain Polska, która otrzymała nagrodę złotą w kategorii „Program edukacyjny w obszarze ESG” dla projektu „Polskie miasta przyszłości 2050” zachęca, aby nie traktować strategii ESG jako holistycznego wymysłu, który ładnie się sprzedaje na papierze.

– Strategią możemy się chwalić. Potraktować ją jako element biznesu. Mówić nie tylko co chcemy zrobić, np. być neutralni klimatycznie do 2050 tak jak grupa Saint-Gobain, ale przede wszystkim jak chcemy przygotować się na współpracę z naszymi klientami. Każdy z elementów strategii ESG powinien nas uczyć dobrej, efektywnej i korzystnej dla naszego środowiska współpracy. A zatem to nie papier teoretyczny, tylko bardzo konkretny, precyzyjny plan. I jak go stworzymy to tylko przyniesie nam zyski – podkreśla Henryk Kwapisz

Nie wystarczy ogłosić, trzeba wdrażać

Przemysław Wasilewski z CIECHU-u podkreślił, że z samego ogłoszenia strategii nie ma jeszcze korzyści. 

– Korzyści przyniesie jej wdrożenie. To jest dużo trudniejsze i wymaga więcej wysiłku niż tylko przygotowanie takiego planu. Klienci odbywają z nami długie kilkugodzinne spotkania i szczegółowo dopytują nas z postępów realizacji strategii – przyznaje przedstawiciel CIECH-u.

Dodaje, że strategia ESG różni się od typowej strategii biznesowej, przede wszystkim horyzontem czasowym. W biznesie to zwykle 3 lata. W przypadku wyzwań z obszaru zrównoważonego rozwoju ten horyzont jest znacznie dłuższy. 

– Jesteśmy firmą chemiczną, przemysłową więc wywieramy z natury rzeczy bardzo duży wpływ na środowisko i wokół tego wpływu krążą nasze wyzwania. Bez wątpienia największym z nich jest dekarbonizacja. Na tym przykładzie widać, jak zmieniają się horyzonty strategii ESG. Zakładamy, że do roku 2040 będziemy neutralni klimatycznie, czyli nie będziemy emitować dwutlenku węgla netto. Ale to jest rok 2040 i do tego czasu może się bardzo dużo wydarzyć. Dziś po prostu nie wiemy, jak osiągnąć neutralność klimatyczną w branży przemysłowej. Musimy nad tym pracować – mówi Przemysław Wasilewski

Pociąg już pędzi

Liderzy ESG podkreślają, że nie ma na co czekać i trzeba wyruszać w kierunku zrównoważonego rozwoju. 

– Ten pociąg już jedzie i jeszcze jest szansa wskoczyć do ostatniego wagonu. W tej chwili posiadanie strategii zrównoważonego rozwoju jest jeszcze czymś dobrowolnym. Natomiast pamiętając, że zainteresowanie tematem wychodzi z oczekiwań społecznych to dochodzimy do wniosku, że powinniśmy już zacząć działać. Regulacje, które będą coraz bardziej restrykcyjne tylko podążają za tymi oczekiwaniami. Jeżeli skupimy się na oczekiwaniach naszych interesariuszy to zawsze będziemy o krok przed regulacjami – konkluduje Przemysław Wasilewski.

Podsumowanie konkursu Liderzy ESG 2021

Co trzecie zgłoszenie pochodziło od spółek z sektora publicznego. Najchętniej w konkursie udział brały firmy z branży technologicznej i finansowej. Z kolei najczęściej przedstawianymi projektami były te związane z ochroną środowiska (ograniczenie emisji CO2) oraz ograniczaniem zużycia plastiku.

W kategorii „Strategia ESG”, wszyscy uczestnicy konkursu zawarli cele średnioterminowe, ponad połowa ma politykę różnorodności. W tej kategorii kluczowe było m.in. określenie konkretnych działań. Takich, które pozwolą na osiągnięcie przyjętych założeń długoterminowych związanych z łagodzeniem zmian klimatu. Dodatkowo planowany na nie budżet, mierzenie oddziaływania czy włączenie ESG w podejmowane decyzje biznesowe oraz politykę wynagrodzeń.

O firmach, które znalazły się na podium pisaliśmy TUTAJ.

Kolejna, druga edycja konkursu „Liderzy ESG” już niebawem. 

Organizatorami, zarówno konkursu jak i webinaru, są NN Investment Partners TFI, PwC Polska oraz Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. Więcej informacji na stronie internetowej konkursu