Grupa Mlekovita, od lat stawia na zrównoważony rozwój, obejmujący wszystkie aspekty jej działalności. Kieruje się bowiem przekonaniem, że ochrona środowiska naturalnego jest niezbędna do wytwarzania produktów wspierających zdrową i zrównoważoną dietę. Dlatego firma regularnie podnosi standardy w zakresie ochrony środowiska.
Firma podejmuje szereg działań, które pozytywnie wpływają na środowisko naturalne. Prowadzi racjonalną gospodarkę surowcami, optymalizuje zużycie wody i energii. Modernizuje również swoje zakłady, by uczynić je jak najbardziej przyjaznymi środowisku. Wśród największych przeprowadzonych modernizacji w ostatnich latach była m.in. budowa kotłowni gazowej i elektrociepłowni w zakładzie w Trzebownisku na.Podkarpaciu, elektrociepłowni w zakładzie w.Lubawie oraz nowej kotłowni gazowej w zakładzie w Morągu.
Selektywna zbiórka we wszystkich zakładach Mlekovita
W zakładach Mlekovity wdrożony jest system selektywnej zbiórki odpadów, które następnie przekazywane są uprawnionym odbiorcom. Natomiast o efektywności energetycznej firmy, w tym uzyskanych oszczędnościach energii w różnego rodzaju inwestycjach, świadczą pozytywne wyniki audytów, potwierdzone certyfikatami, wydanymi m.in. przez największe firmy certyfikujące na świecie.
W czerwcu 2021 r. firma otrzymała również certyfikat poświadczający, że poprzez wprowadzony system obrotu paletami, aktywnie przyczynia się do ochrony środowiska i budowania zrównoważonego łańcucha dostaw. Dzięki temu zredukowane zostały:
- zużycie drewna o 65 300 dm3, co oznacza uratowanie 63 drzew,
- emisja dwutlenku węgla o niemal 110 000 kg (3 okrążenia kuli ziemskiej mniej),
- produkcja odpadów o 12 648 kg (czyli 3 pełne śmieciarki mniej).
– Jako lider polskiej branży mleczarskiej dążymy do równoważenia celów we wszystkich aspektach naszej działalności, w tym również w obszarze ochrony środowiska. Zasady Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, uwzględniające m.in. kryteria ekologiczne, są niezwykle istotnym elementem strategii naszej firmy. Dbamy o to, aby produkowane przez nas produkty były nie tylko najwyższej jakości, ale również były przyjazne dla środowiska – mówi Dariusz Sapiński prezes Zarządu Grupy Mlekovita.
Produkty rolnictwa ekologicznego
W ramach działań prośrodowiskowych Mlekovita rozwija także swój asortyment w kategorii produktów ekologicznych. W portfolio firmy jest kilkanaście produktów (m.in. mleko świeże i.UHT, masło, jogurt naturalny, kefir oraz sery), oznaczonych unijnym logo Rolnictwa Ekologicznego. Znak ten potwierdza, że pochodzą one z surowca z gospodarstwa ekologicznego. Musi ono spełniać określone wymogi. M.in. nie używać środków chemicznych, sztucznych nawozów i pasz.
Odchudzanie opakowań
Proekologiczne podejście Mlekovity dotyczy również pakowania produktów. Polega ono na ograniczaniu ilości tworzyw sztucznych w opakowaniach. M.in. poprzez zmniejszenie grubości folii w opakowaniach sera w plastrach czy wprowadzenie kubków do jogurtów z bezpośrednim nadrukiem. Pozwoliło to firmie zredukować ilość tworzyw sztucznych o 100 tys. kg w 2020 roku, a w obecnym – o kolejne 50 tys. kg.