Aż 46 proc. uczniów liceów nie wyklucza w tym roku zakupów z okazji black Friday. Kontrastuje to z faktem, że 40 proc. badanych wskazuje odpowiedzialną konsumpcję jako kluczowy element zrównoważonego rozwoju.
Marketingowe przekazy zachęcające do skorzystania z „atrakcyjnych promocji” przy okazji tzw. black Friday co roku trafiają na coraz bardziej podatny grunt. Trudno nie dostrzec w tej komercyjnej akcji pobudzania postaw konsumpcyjnych, co z kolei nie sprzyja promowaniu idei zrównoważonego rozwoju. Potwierdzają to wyniki badania zleconego przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości wśród uczniów polskich liceów.
Zrównoważony rozwój to temat obecny w życiu młodych ludzi – aż 61 proc. uczniów deklaruje, że spotkało się z tym pojęciem. Codziennie podejmują działania, które mają pozytywny wpływ na środowisko. Są to: segregacja śmieci (74 proc.), oszczędzanie energii (70 proc.), korzystanie z transportu publicznego (62 proc.) czy oddawanie lub sprzedaż nieużywanych rzeczy (52 proc.). Jednak wyniki badania pokazują, że wiedza młodzieży na temat bardziej zaawansowanych zagadnień, takich jak ESG, pozostawia wiele do życzenia.
Edukacja już w szkołach, ale potrzebna intensyfikacja działań
Edukacja o zrównoważonym rozwoju jest stałym elementem nauczania w polskich placówkach edukacyjnych – od przedszkola, przez szkoły podstawowe, po ponadpodstawowe. Zagadnienia związane z ochroną klimatu są stopniowo włączane do zajęć od ponad 10 lat. Młodzież coraz częściej styka się z tym tematem w codziennym życiu.
Jednak badanie ujawnia wyraźne luki w wiedzy. Mimo, że termin „zrównoważony rozwój” zna większość uczniów, to znajomość bardziej specjalistycznych pojęć, takich jak ESG, jest zdecydowanie niższa. Jedynie 13 proc. uczniów słyszało o ESG, a spośród nich tylko 62 proc. potrafiło poprawnie rozwinąć ten skrót.
Zrównoważony rozwój: młodzi chcą działać, ale potrzebują wsparcia
Młodzież wykazuje dużą otwartość na edukację w zakresie zrównoważonego rozwoju. 65 proc. uczniów chciałoby, aby w ich szkołach odbywały się dodatkowe zajęcia związane z tą tematyką. Z kolei tylko 15 proc. uważa, że obecne działania szkół w tym obszarze są wystarczające.
Co więcej, aż 77 proc. młodych ludzi jest gotowych rozmawiać ze swoimi rodzicami na temat przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju. To pokazuje, że młodzież chce być inspiracją dla swojego otoczenia i dzielić się wiedzą. Jednak potrzebuje do tego odpowiednich narzędzi i wsparcia.
Edukacja jako klucz do zmiany
Młodzież wskazuje edukację jako jeden z priorytetów działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. 43 proc. uczniów uważa, że dobra jakość edukacji jest kluczowym elementem w tej dziedzinie. To wyzwanie dla szkół, by lepiej przygotować młodych ludzi do świadomego funkcjonowania w świecie, gdzie kwestie ekologiczne, społeczne i gospodarcze są ze sobą nierozerwalnie związane.
Inspiracja do działania – młodzież jako katalizator długofalowych zmian
Wnioski z badania są jednoznaczne: młodzież chce działać na rzecz zrównoważonego rozwoju. Potrzebuje jednak wsparcia w zdobywaniu wiedzy, zwłaszcza na temat takich koncepcji jak ESG. Szkoły, rodzice i organizacje społeczne mają kluczową rolę w inspirowaniu i edukowaniu młodego pokolenia.
– Warto zwrócić na to szczególną uwagę, z racji, że pokolenie dzisiejszych uczniów odegra kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości – nie tylko Polski, ale i całego świata. Zaangażowanie młodych Polaków, chęć rozmowy z rodzicami i otwartość na edukację mogą być fundamentem transformacji społecznej. W obliczu wyzwań związanych z konsumpcjonizmem, warto postawić na edukację
i promowanie odpowiedzialnych postaw, sprzyjających budowie bardziej zrównoważonej rzeczywistości. Młodzież jest gotowa do rozmów, działania i zmiany. Czas, by im w tym pomóc – powiedział Michał Polak, wiceprezes Zarządu Fundacji Warszawski Instytut Bankowości.
Badanie przeprowadzono w ramach Projektu edukacyjnego EduSmartGrowth. Powstało na zlecenie Fundacji Warszawski Instytut Bankowości przez Pollster na próbie 504 osób metodą CAWI. Partnerami Wspierającymi Projekt są: ING Bank, InPost Greencity, Fundacja Santander.