21 lipca 2024

Nowy cel mBanku: połowa klientów odpornych finansowo

mBank, jako pierwszy bank w Polsce, podpisał deklarację dotyczącą wspierania zdrowia finansowego i bankowości włączającej, w ramach Inicjatywy Finansowej Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska. Bank ogłosił pierwszy cel, który będzie realizować. Jest nim zwiększanie i utrzymanie odporności finansowej i finansowego dobrostanu Polaków. M.in. poprzez wsparcie w zarządzaniu wydatkami oraz budowanie tzw. poduszki finansowej.

94 proc. Polaków podejmuje różne decyzje finansowe każdego dnia. Blisko trzy czwarte deklaruje, że planuje swoje wydatki. Z kolei 59 proc. uważnie monitoruje swoje sprawy finansowe. Równocześnie ponad 40 proc. Polaków potrafi podjąć decyzję dotyczącą zakupu w sposób impulsywny (bez starannego zastanowienia czy ich na to stać czy nie). Co czwarta osoba nie płaci w terminie swoich rachunków. Co więcej, nie budujemy poduszki finansowej na przyszłość – tylko 25 proc. posiada zgromadzone oszczędności na minimum pół roku (co daje nam 21. miejsce w Europie). To pokazuje jak nieprzygotowani jesteśmy na różne sytuacje życiowe, np. utratę pracy. Z niepokojem myślimy też o emeryturze, obawiając się o sytuację finansową. Polska zajmuje ostatnie miejsce w Europie pod względem pewności obywateli co do zachowania godziwych warunków życia na emeryturze.

Cel UNEP-FI wspiera zdrowie finansowe Polaków 

Dane potwierdzają potrzebę edukacji finansowej i wsparcia w odpowiedzialnym zarządzaniu finansami osobistymi. Dlatego mBank obrał ten właśnie aspekt za pierwszy cel realizowany w ramach deklaracji dotyczącej wspierania zdrowia finansowego i bankowości włączającej organizacji UNEP-FI (program Narodów Zjednoczonych). Bank będzie pomagał swoim klientom w planowaniu finansów, unikaniu niepotrzebnego zadłużenia i doskonaleniu umiejętności zarządzania ryzykiem.  Narzędziem, które pomoże to osiągnąć jest menedżer finansów, dostępny w aplikacji mobilnej mBanku oraz serwisie transakcyjnym. Poprzez przejrzyste prezentowanie bieżących wpływów i wydatków, ich kategoryzację oraz porównywanie w czasie, pozwala sprawnie analizować bieżące finanse i zarządzać nimi. 

– Już dzisiaj aż 85 proc. naszych klientów uważa, że mBank pomaga im świadomie wydawać pieniądze, między innymi poprzez podpowiedzi jak oszczędzać i budować poduszkę finansową. Mimo tych dobrych wyników widzimy dalszą potrzebę edukacji finansowej i promocji odpowiedzialnego zarządzania finansami osobistymi. Mamy taką możliwość, jeśli zwiększymy liczbę użytkowników odpowiednich funkcjonalności w serwisach mobilnych i internetowych. Dostarczamy przejrzyste informacje o wpływach i wydatkach, zatem regularne korzystanie z Menedżera Finansów znacznie ułatwia zarządzanie budżetem. Planujemy dalej go rozwijać i docelowo umożliwić klientom zarządzanie całymi finansami w jednym miejscu. Chcemy tę funkcję także wzbogacić o rozwiązania, które pomogą zadbać o „poduszkę finansową” oraz będą motywować do oszczędzania na emeryturę – mówi Jakub Zielonka, dyrektor departamentu klienta indywidualnego mBanku.

Nowoczesne narzędzia wspomagają podejmowanie właściwych decyzji

– Badania zachowań klientów korzystających z Menadżera Finansów mBanku pokazują, że są oni lepiej przygotowani na przyszłość. Częściej oszczędzają, inwestują i rzadziej mają problemy ze spłacaniem zobowiązań na czas – dodaje Anna Miazga, Chief Sustainability Officer mBanku. Nasz nowy cel w pełni wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju. Już teraz intensywnie wspieramy inwestycje w transformację energetyczną, ale czujemy też odpowiedzialność za dobrostan naszych klientów i ich gotowość na wyzwania przyszłości. W dynamicznie zmieniającym się świecie VUCA jest to szczególnie istotne, zwłaszcza że badania wskazują, iż przyszłe zmiany klimatyczne będą miały znaczący wpływ na nasze finanse.

Cel banku wyznaczony wraz z UNEP-FI to zwiększenie odsetka klientów (do min. 50 proc.), którzy uważają, że są odporni finansowo. Cel ten bank planuje osiągnąć m.in. poprzez zachęcanie klientów do aktywnego korzystania z Menedżera Finansów. Obecnie korzysta z niego już ponad 1,5 mln osób.