16 września 2024

Polacy krytyczni wobec działań ESG swoich pracodawców

Polscy pracownicy tzw. typowych miejsc pracy oceniają działania swoich pracodawców w obszarze ESG o ponad 10 pkt. proc. gorzej niż ich europejscy koledzy. Dotyczy to zarówno kwestii środowiskowych, jak i społecznych oraz zarządczych. Równocześnie, także w Polsce, rośnie zainteresowanie kwestiami zrównoważonego rozwoju. Polscy pracodawcy muszą nie tylko zintensyfikować działania w ramach ESG. Być może także powinni przeanalizować przyczyny tak niskiej oceny swoich starań.

Regulacje dotyczące raportowania pozafinansowego ESG wkrótce obejmą niemal wszystkie firmy. Wyniki tych raportów będą miały znaczący wpływ na sytuację rynkową organizacji: od dostępu do kapitału, przez pozycję konkurencyjną, po utrzymanie utalentowanych pracowników i lojalność klientów. Tymczasem wydaje się, że wiele polskich firm ma jeszcze sporo w kwestiach ESG do zrobienia.

Zapracować na zaufanie swoich pracowników

Great Place To Work® przeprowadził w maju 2024 r. globalne badanie w Europie. Objęło ono łącznie z Polską, ponad 26 tys. pracowników typowych miejsc pracy. Czym różni się polski pracownik typowego miejsca pracy od swoich koleżanek i kolegów z innych europejskich krajów? Przede wszystkim jest znacznie bardziej sceptyczny i nieufny wobec swojego pracodawcy. Na pytanie o stopień zaufania wobec decyzji podejmowanych przez przełożonych 70 proc. pracowników oceniło go jako duży i bardzo duży. W Polsce skłonnych zaufać pracodawcy w podobnym stopniu było tylko 53 procent. 

Nie zaskakuje więc fakt, że także ocena uczciwości i etyki podejmowanych przez firmę działań biznesowych wypadła u nas gorzej w porównaniu z Europą. Podczas gdy 60 proc. Europejczyków jest przekonana o uczciwości firmy i stosowaniu się przez nią do zasad etyki w biznesie, w Polsce takiego zdania jest tylko 47 proc. Krytyczna ocena firmy pod kątem ogólnego zaufania do niej i przekonania o przestrzeganiu najwyższych standardów etycznych w biznesie może być kluczem do zrozumienia, dlaczego także działania ESG są bardziej krytycznie oceniane w Polsce przez pracowników.

Zrównoważony rozwój to nie tylko zielona transformacja

Kryteria zrównoważonego rozwoju w ujęciu ESG nie skupiają się jedynie na ekologii. Kwestie środowiskowe są tylko jednym z trzech filarów tej koncepcji. Niemniej pracownicy typowych miejsc pracy w Europie właśnie wobec działań swoich firm na rzecz ochrony środowiska wykazali największy sceptycyzm. Jedynie 43 proc. europejskich respondentów było skłonnych zgodzić się ze stwierdzeniem, że ich organizacja, podejmując decyzje biznesowe, bierze pod uwagę ich wpływ na środowisko. Wśród polskich pracowników ten odsetek był jeszcze niższy, bo tak zadeklarowało jedynie 36 procent. Nie jest wykluczone, że to konsekwencje nadużywania przez wiele firm zielonego przekazu. Zwłaszcza kiedy nie ma on odzwierciedlenia w rzeczywistych działaniach proekologicznych.

W badaniu pracowników zapytano także o kwestie społeczne, które w koncepcji ESG są bardzo mocno eksponowane. Ze stwierdzeniem, że decyzje biznesowe firmy mają znacząco pozytywny wpływ na społeczeństwo zgodziło się 50 proc. pracowników w Europie. Jeśli chodzi o opinie polskich pracowników, to i tu wykazali się oni większą rezerwą. Za takim stwierdzeniem opowiedziało się 38 proc. Podobnie rozłożyły się głosy przy pytaniu o znacząco pozytywny wpływ działań firmy na dobrostan ludzi. Kiedy w Europie zgadza się z takim stwierdzeniem 50 proc. pracowników, to w Polsce jest ich tylko 36 proc.

ESG to już nie trend, a kwestia wiarygodności współczesnej organizacji

Odpowiedzialność za środowisko, poszanowanie praw człowieka i równość w traktowaniu innych ludzi nabiera coraz większego znaczenia w życiu prywatnym wielu osób. Takich, które nie tylko oczekują, że pracodawcy będą podzielać te wartości. Także chcą, aby ich decyzje miały realny wpływ na otoczenie. Z ostatniego raportu SEC Newgate ESG Monitor wynika, że dla ponad 60 proc. Polek i Polaków kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem są ważne. Blisko 75 proc. oczekuje, że firmy będą podejmowały działania mające pozytywny wpływ na otoczenie. 

Coraz częściej także kadra kierownicza zdaje sobie sprawę, że uwzględnianie wszystkich obszarów ESG w zarządzaniu jest niezbędne. I to nawet jeśli firma bezpośrednio nie jest jeszcze objęta nadchodzącymi regulacjami w sprawie raportowania. Wyzwaniem dla pracodawców będzie nie tylko opracowanie rozwiązań skupiających się na relacjach społecznych i pracowniczych obejmujących takie aspekty, jak:

  • warunki pracy i bezpieczeństwo,
  • różnorodność, polityka włączania i równego traktowania,
  • transparentność,
  • etyka,
  • stosowanie zasad ładu korporacyjnego.

Przy tak wysokim stopniu nieufności ze strony pracowników najważniejsze będzie przekonanie ich, że głoszona wizja i strategia firmy ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Chwilowo tylko 43 proc. pracowników typowego miejsca pracy w Polsce jest skłonne polecić swoje miejsce pracy znajomym. Z kolei 25 proc. jednoznacznie zadeklarowało, że zacznie aktywnie poszukiwać nowej pracy jeszcze w tym roku.