Innowacyjne rozwiązania i technologie wspierające pacjentów, promowanie zdrowego stylu życia i popularyzowanie ekologii w łańcuchu dostaw – to główne kroki z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu podjęte przez Gemini w 2022 roku. Działania te są zgodne z celami zrównoważonego rozwoju i zostały wykazane w wydanym właśnie Raporcie CSR za 2022 rok.
Dobre zdrowie i jakość życia, a także zapewnienie dostępu do ochrony zdrowia oraz edukacja zdrowotna są podstawą zrównoważonego rozwoju. Gemini opublikowało raport CSR za 2022 rok.
– Niezależnie od wyzwań, jakie przyniósł nam 2022 rok i bardzo trudnej sytuacji makroekonomicznej, zapewniliśmy dostępność produktów leczniczych w aptekach stacjonarnych działających pod marką Gemini, jak i w kanale on-line – podkreśla Roman Pałac, prezes Gemini.
Zdrowie na pierwszym miejscu – szczepionki przeciw Covidowi i grypie
Opieka zdrowotna to jeden z trzonów funkcjonowania społeczeństwa. Dobrze funkcjonujący system ochrony zdrowia pozwala rozwijać i propagować profilaktykę, co przekłada się na zdrowie obywateli. Farmaceuci pracujący w aptekach pod marką Gemini widzą siebie jako istotny element tego systemu poprzez między innymi realizowanie usług opieki farmaceutycznej. Propagowanie tej idei to jeden
z priorytetów Gemini.
W 2022 roku w 153 aptekach działających pod marką Gemini farmaceuci zaszczepili przeciw
COVID-19 i grypie ponad 150 tys. osób. Przystąpili także do ministerialnego pilotażu przeglądu lekowego. Aby skuteczniej wykonywać usługi farmaceutyczne, wprowadzono pokoje opieki farmaceutycznej. Pozwalają one pacjentom korzystać z profesjonalnego wsparcia farmaceuty. Ponadto, w 2022 roku apteki działające pod marką Gemini wykonały aż 150 tys. leków recepturowych.
Dynamiczny rozwój obszaru e-commerce
Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na rozwój obszaru e-commerce. Duża część konsumentów przeniosła się do kanałów online. Tylko w zakresie rynku farmaceutycznego w ostatnich 5 latach odsetek Polaków, którzy przyznali, że kupili lek w aptece internetowej wzrósł z 2 do 16 proc.[1] Zauważalnym i rosnącym trendem jest też poszukiwanie przez internautów informacji na temat schorzeń i innych tematów z obszaru zdrowia.
Dlatego z końcem 2022 roku ruszyła Platforma Zdrowia Gemini.pl. Daje łatwy dostęp do szerokiego portfolio produktów i usług stworzonych z myślą o rosnących potrzebach społecznych. Dostępny na stronie Poradnik Gemini tworzony przez ekspertów w 2022 r. wzbogacił się o 1050 rzetelnych artykułów o tematyce medycznej.
Troska o środowisko naturalne
W 2022 roku Gemini wdrożyło działania na rzecz zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Wypełniacze do paczek produkowane są samodzielnie przez zespół logistyki z pustych kartonowych opakowań. Dzięki temu, udało się zmniejszyć zakup papierowego wypełniacza aż o 88 ton. W zakresie dostaw online około 17 proc. zamówień zostało dostarczanych do paczkomatów, a 16 proc. do punktów odbioru w sklepach. Oznacza to, że do jednej lokalizacji trafia kilkanaście zamówień jednocześnie, co znacznie zmniejsza zużycie paliwa. Ślad węglowy w przeliczeniu na jedną paczkę jest więc znacznie mniejszy niż przy dostawach typu door to door.
Wsparcie dla Ukrainy
Firma angażowała się w pomoc medykom podczas pandemii COVID-19, a po wybuchu wojny w Ukrainie nie mogła zostać obojętna na potrzeby sąsiadów zza wschodniej granicy. Dlatego działania CSR w 2022 roku były w dużej mierze skupione na pomocy Ukrainie. Napływ dużej liczby uchodźców wymagał przemyślanej i sprawnej reakcji.
Gemini przekazało pomoc finansową i rzeczową o łącznej wartości 600 tysięcy złotych. Wszystkie apteki działające pod marką Gemini, w tym apteka internetowa jako jedne z pierwszych zrezygnowały ze sprzedaży i zakupu towarów pochodzenia rosyjskiego i białoruskiego (w tym marek identyfikujących się z Rosją lub Białorusią). Podjęto także współpracę z Polskim Czerwonym Krzyżem i organizacją Pracodawcy RP. Na Gemini.pl udostępniono charytatywne zestawy produktów, które można było zakupić i skierować bezpośrednio do wybranej organizacji pomocowej.
[1] (źródło: Dystrybucja na rynku farmaceutycznym w Polsce 2022. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2022-2027).