„Przyszłość, która ma przyszłość” jest mottem, opublikowanego przez Biedronkę, Raportu Zrównoważonego Rozwoju za 2023 rok. Ten rok w Biedronce to ponad 90 proc. odpadów przekazanych do odzysku, sześciokrotnie zwiększona liczba sklepów z panelami fotowoltaicznymi czy ponad 650 wspieranych przez sieć organizacji pomocowych.
Już po raz piąty największa sieć handlowa w Polsce dzieli się swoimi działaniami w tym zakresie. A jest to rok wyjątkowy, ponieważ Strategia Zrównoważonego Rozwoju dla Grupy Jerónimo Martins i Biedronki jest opracowywana w cyklach trzyletnich. Raport zawiera szczegółowe informacje na temat realizacji strategii w latach 2021-2023, przedstawia także zobowiązania na okres 2024-2026.
– W najnowszym raporcie opublikowaliśmy nasze zobowiązania na lata 2024-2026, w tym ambitne cele dotyczące zmniejszenia emisji CO2, zużycia energii, wody i tworzyw sztucznych. Aby je wypełnić, inwestujemy w edukację, podnosimy świadomość pracowników, współpracujemy z rynkiem i partnerami. Wspólnie z nimi wdrażamy nowe technologie i rozwiązania, które przyspieszają naszą transformację i budujemy bardziej przyjazne otoczenie dla nas wszystkich. Wierzymy, że zintegrowane podejście i współpraca na każdym poziomie pozwolą nam osiągnąć nasze ambitne cele i zadbać o zrównoważoną przyszłość – mówi Agnieszka Koc, dyrektorka Działu Ochrony Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju w sieci Biedronka.
ESG w liczbach
W 2023 roku sieć zwiększyła około sześciokrotnie liczbę sklepów z panelami fotowoltaicznymi w porównaniu z poprzednim rokiem. To pozwoliło zmniejszyć w tych punktach łączne zużycie energii o 13 proc. – zaoszczędzając 6 GWh energii.
Ponadto aż 91,5 proc. odpadów wytworzonych przez Biedronkę zostało przekazanych do odzysku. Z kolei prawie połowa (47 proc.) materiałów w opakowaniach produktów marki własnej i opakowaniach sklepowych w 2023 r. pochodziła z recyklingu. Istotną zmianą jest również modyfikacja plastikowych kart lojalnościowych. Od połowy 2023 r. produkowane są w 100 proc. z plastiku pochodzącego z recyklingu.
Dodatkowo, sieć angażuje się w liczne akcje proekologiczne. W 2023 roku blisko 30 000 osób wzięło udział w wydarzeniach przygotowanych w ramach Ekowakacji. Podczas nich zebrano ponad 102 000 butelek plastikowych. To odpowiada 2 550 kg plastiku, z którego można wyprodukować ponad 116 000 sztuk nowych opakowań marki Polaris o pojemności 1 l lub blisko 320 tysięcy standardowych długopisów.
Z ludźmi i dla ludzi
Sieć sklepów dzięki swoim działaniom znalazła się na liście najbardziej zaawansowanych pracodawców w Polsce pod względem zarządzania różnorodnością. W minionym roku pracownicy odbyli łącznie ponad 4,2 mln godzin szkoleń. Sieć przeznaczyła ponad 156 mln zł na programy pracownicze, wśród których są zarówno opieka zdrowotna, wsparcie psychologiczne czy prawne, badania pracownicze czy aktywność sportowa.
Jednym z istotnych celów sieci jest być blisko ludzi. Kierując się tym założeniem, firma stale wspiera różne organizacje pomocowe. W 2023 roku było to ponad 650 podmiotów.
Odpowiedzialne zarządzanie
Odpowiedzialność Biedronki w zakresie zarządzania to również rozwiązania systemowe i angażowanie otoczenia firmy. W organizacji działa Komisja ds. Etyki, do której można zgłaszać wątpliwości lub nieprawidłowości związane z zasadami etycznymi, które obowiązują wszystkich pracowników Jeronimo Martins.
W strukturach firmy działa również Komitet ds. Zrównoważonego Rozwoju, który oprócz zadań strategicznych służy jako źródło informacji i monitoruje realizację strategii zrównoważonego rozwoju. Należą do niego pracownicy z Polski oraz z Portugalii.