3 grudnia 2024
raport wpływu eurocash

Eurocash: sklepy niezależne dobrze sobie radzą

Mimo trudnego czasu wynikającego z pandemii sklepy niezależne radzą sobie całkiem nieźle. Nowe aranżacje wnętrz, zmiany w asortymencie, nowe formy płatności – to tylko niektóre z wprowadzonych przez nie zmian – wynika z opublikowanegoprzez Grupę Eurocash raportu wpływu

Trudny rok 2020

Sklepy niezależne przetrwały 2020 r. z relatywnie niskimi stratami. Co więcej, aż 70 proc. z nich udało się rozwinąć działalność i wprowadzić w życie nowe pomysły biznesowe – wynika z pierwszego raportu wpływu Grupy Eurocash.

Z powodu epidemii COVID-19 większość, bo aż 72 proc. małych i średnich firm, doświadczyło albo spadku przychodów przy wyższych lub niezmienionych kosztach, albo niezmienionych przychodów przy wyższych kosztach2. Na tym tle stosunkowo dobrze wypadają właściciele niezależnych sklepów. Najnowszy raport Grupy Eurocash pokazuje, że spadek przychodów w 2020 r. dotknął ok. połowy przedsiębiorców w tej branży. Znacznie mniej odczuli go ci zrzeszeni we franczyzach (41 proc. w stosunku do 51 proc. niezrzeszonych).

Z pomocą przyszły innowacje

Mimo wyzwań, aż 3/4 przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu Eurocash, w czasie epidemii zdołało unowocześnić swój sklep lub wdrożyć w nim nowe pomysły biznesowe. Aż 65 proc. respondentów zdecydowało się uruchomić nowe formy dostawy – zakupy z odbiorem w sklepie, dowozem pod drzwi lub towary sprowadzane na życzenie. Inne zmiany dotyczyły nowych kategorii produktów w asortymencie (wprowadziło je aż 50 proc. przedsiębiorców), komunikacji z klientem (35 proc.), działań reklamowych (33 proc.) i aranżacji przestrzeni (32 proc.). W blisko co 5. sklepie pojawiły się też nowe formy płatności. Nie zabrakło też decyzji „życiowych” – aż 19 proc. przedsiębiorców otworzyło w tym okresie nowy lokal, nawiązało współpracę z siecią franczyzową albo zrealizowało znaczącą inwestycję w celu zwiększenia konkurencyjności.

Z partnerem łatwiej się rozwijać

Co ciekawe, z raportu Eurocash wynika, że w.2020 r. odwagą dwukrotnie częściej wykazywali się właściciele sklepów franczyzowych – to oni chętniej sięgali po innowacje i podejmowali śmiałe decyzje biznesowe.

– Procentowy udział Grupy Eurocash we wpływie na rozwój przedsiębiorczości jej klientów wynosi aż 41 proc. Największy wpływ, bo na poziomie 66 proc., mamy na innowacyjność przedsiębiorców, z którymi współpracujemy. Przyczynia się do tego przede wszystkim oferta edukacyjna, którą realizujemy poprzez Akademię Umiejętności Eurocash. Istotne jest  także wsparcie marketingowe i inspiracje w zakresie nowych technologii, jakie dajemy naszym klientom na co dzień. Projektem, który istotnie zachęca przedsiębiorców do wdrażania nowatorskich rozwiązań i który realizujemy cyklicznie już od kilku lat, jest konkurs Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. Nagradzamy w nim tych, którzy najwięcej robią dla swoich biznesów i lokalnych społeczności – mówi Pedro Martinho, członek Zarządu Grupy Eurocash.

Grupa Eurocash z pierwszym raportem wpływu

Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej klientów za 2020 r. to pierwsza tego typu publikacja na polskim rynku. Sporządzono go w oparciu o badanie przedsiębiorców współpracujących z Grupą w 2020 roku. Większość respondentów (89 proc.) prowadzi 1 sklep, najczęściej w Polsce centralnej i południowo-zachodniej, na wsi lub mieście do 20 tys. mieszkańców. Z Eurocash są związani najczęściej od 5 do 10 lat.

Pełen raport dostępny jest TUTAJ