O aspektach związanych z obszarem wartości zrównoważonego rozwoju (ESG) słyszało co najmniej 36 proc. Polaków. To stanowi 7 proc. wzrost w stosunku do poprzedniego roku – wynika z badania SEC Newgate ESG Monitor.
Niemniej, nadal znajdujemy się znacznie poniżej średniej globalnej, która w badaniu ESG Monitor 2023 wyniosła 53 proc. W Hongkongu, który znajduje się na czele zestawienia, społeczna świadomość dotycząca aspektów ESG wynosi 85 proc.
Kierunek zmian nie jest korzystny
Nadal większość Polaków jest zdania, że działania w kraju nie idą w dobrym kierunku. 71 proc. respondentów uważa wręcz, że zmiany nabierają złego obrotu. Na plus można odnotować jednak fakt, że w zeszłym roku ta liczba była jeszcze większa i wynosiła aż 82 proc. Tylko 29 proc. badanych uważa, że działania w Polsce zmierzają w dobrą stronę. W tym aspekcie również znajdujemy się daleko od czołówki światowej (98 proc. Zjednoczone Emiraty Arabskie) oraz od średniej (49proc.). Wyprzedzamy jednak Francję (27 proc.) oraz Wielką Brytanię (26 proc.).
Spośród wszystkich 26 zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem główną troską polskiego społeczeństwa, podobnie jak rok wcześniej, są rosnące koszty życia. W najnowszej edycji odpowiedziało tak 36 proc. respondentów. Jest to o 5 proc. mniej niż w badaniu z 2022 roku. Zyskała natomiast kwestia ogólnodostępnej i wysokiej jakości opieki zdrowotnej (33 proc.). Na trzecie miejsce, z 2 proc. spadkiem, przesunęło się znaczenie wzmacniania lokalnej gospodarki. Co ciekawe, w globalnym badaniu, we wszystkich 12 krajach, na podium znalazły się dokładnie te same wartości, podkreślono.
Badanie SEC Negwate ESG Monitor pokazało, że prawie 7 na 10 konsumentów na całym świecie (68 proc.) zgadza się, że firmy powinny w bardziej przejrzysty sposób informować konsumentów i inwestorów o wynikach swoich działań w zakresie ESG. Podobna liczba (69 proc.) pragnie, aby informacje te były przekazywane w spójny sposób, w celu ułatwienia zrozumienia danych.
ESG Monitor: nie ufamy raportom korporacyjnym
Pomimo dużego zainteresowania kwestiami ESG bardzo niewielu ankietowanych (6 proc.) twierdzi, że często szuka informacji na temat działań lub wyników firmy w tym zakresie. 89 proc. twierdzi, że nie ufa lub nie jest pewna, czy ufa temu, co biznes mówi o swoich działaniach i wynikach w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Z naszych badań jasno wynika, że oczekiwania konsumentów uległy zmianie, a społeczność oczekuje od korporacji myślenia o ich wpływie na planetę. Pracodawcy będą również musieli obserwować i reagować na zmiany pokoleniowe i społeczne podczas komunikowania kwestii ESG. Dobrą wiadomością jest natomiast fakt, że zrozumienie działań ESG stale rośnie, a obecnie istnieje wiele organizacji, z którymi firmy mogą współpracować, aby zwiększyć swoje kompetencje w obszarze zrównoważonego rozwoju i prowadzić komunikację w bardziej przystępny sposób – podsumował CEO Grupy SEC Newgate Fiorenzo Tagliabue.
W tegorocznym badaniu ESG Monitor wzięło udział ponad 12 000 respondentów z 12 krajów z całego świata. Oprócz rynku polskiego w projekcie przebadano również społeczne postrzeganie wartości ESG w Australii, Francji, Hiszpanii, Hongkongu, Kolumbii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Singapurze, Stanach Zjednoczonych i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.