Wyzwania związane z klimatem są coraz istotniejsze dla szefów firm. Ok. 70 proc. prezesów w Polsce i na świecie podejmuje decyzje na rzecz poprawy efektywności energetycznej. Połowa z nich deklaruje, że pracuje nad innowacyjnymi produktami i usługami przyjaznymi dla klimatu – wynika z najnowszej międzynarodowej edycji CEO Survey PwC.
Z 27. globalnego badania szefów firm wynika, że prezesi dokonują znaczących zmian w modelach biznesowych, ale jeszcze bardziej martwią się o ich długoterminową rentowność. 4702 uczestników sondażu jest bardziej optymistycznie nastawionych do globalnego wzrostu gospodarczego niż w roku ubiegłym. Jednak 45 proc. z nich w dalszym ciągu nie ma pewności czy ich firmy przetrwają na obecnej ścieżce w ciągu najbliższych 10 lat. W Polsce ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi aż 55 proc.
Na świecie dominuje pogląd, że technologia staje się kluczowym elementem wpływającym na wartość firmy. W Polsce jednak wciąż z większym dystansem niż na dojrzałych rynkach podchodzimy do koniecznych inwestycji z tym związanych. Technologia w opiniach prezesów staje się czynnikiem numer 1, który przynosi i wspiera budowanie długoterminowej wartości. Aż 56 proc. prezesów na świecie uważa, że technologiczny skok będzie miał najistotniejszy wpływ na ich firmy w ciągu najbliższych trzech lat, w porównaniu z “tylko” 39 proc. w naszym kraju. Szefowie firm w Polsce mają świadomość, że transformacja cyfrowa i innowacje są teraz niezbędne, żeby utrzymać konkurencyjność i reagować na zmieniające się potrzeby rynku, ale wciąż mocniej oddziałuje – przynajmniej percepcyjnie – wpływ z jakim łączą się regulacje rządowe i nowe preferencje klientów– mówi Michał Mastalerz, prezes PwC Polska.
Polscy prezesi są bardziej ostrożni. Aż 55 proc. z nich obawia się o przyszłość swojej firmy. Bez gruntownej transformacji nie uda się utrzymać jej dotychczasowej rentowności w okresie krótszym niż nawet 10 lat.
Zmiany technologiczne, wyzwania klimatyczne i inne globalne megatrendy zmuszają prezesów do transformacji firm, którymi zarządzają. Najlepsi skupiają się nie tylko na swoim modelu biznesowym, ale także na wprowadzaniu zmian wspieranych technologią. Większość ankietowanych w CEO Survey szefów przedsiębiorstw rozpoczęło już proces przemiany – dodaje Mariusz Dziurdzia, partner PwC Polska, członek zarządu ds. klientów i rynku.
Mniej więcej dwie trzecie prezesów w Polsce i na świecie podejmuje decyzje na rzecz poprawy efektywności energetycznej. Jednak zbyt wielu z nich zgłasza, że nie ma planów dotyczących innych działań klimatycznych. W tym tych o ważnych implikacjach społecznych.
O badaniu
PwC przebadało 4 702 dyrektorów generalnych na świecie. W tym gronie znalazło się 31 z Polski i 111 w Europie Środkowo-Wschodniej w październiku i listopadzie 2023 roku. Globalne i regionalne dane w niniejszym raporcie są ważone proporcjonalnie do nominalnego PKB państwa lub regionu, żeby zapewnić reprezentatywność opinii.