21 stycznia 2025

UOKiK: rośnie liczba postępowań dotyczących greenwashingu

Tylko w drugim półroczu 2024 r. liczba postępowań wyjaśniających dotyczących greenwashingu wzrosła ponad dwukrotnie. Obecnie prezes UOKiK prowadzi ich 17. Choć to nadal niewiele, na tle europejskich krajów, wyraźnie widać trend.

– Prowadzimy obecnie 17 postępowań wyjaśniających wobec przedsiębiorców z rynku odzieżowego i kosmetycznego, platform handlowych oraz firm kurierskich. Są to: Upfield Polska, Bielenda Kosmetyki Naturalne, Dr Irena Eris, Allegro, Infinite Styles Services (Shein), Whaleco Technology (Temu), DPD, DHL, InPost, Bolt Operations OU, L’Oréal Polska, H&M Hennes & Mauritz, KappAhl Polska, LPP, Tchibo, Zara Polska, Jeronimo Martins Polska – dowiedzieliśmy się w biurze prasowym UOKiK.

Celem postępowań jest ustalenie czy przedsiębiorcy w związku z prowadzeniem działalności marketingowej nawiązującej do zagadnień ekologii, zrównoważonego rozwoju lub ochrony środowiska, dopuścili się naruszenia uzasadniającego wszczęcie postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Oznacza to, że Urząd zbiera materiał dowodowy pozwalający na ocenę działań podejmowanych przez przedsiębiorców.

Żadne z prowadzonych do tej pory postępowań tego typu nie zostało jeszcze zakończone.

O tym jak ważne dla konsumentów są kwestie środowiskowe firmy przekonują się codziennie. Coraz więcej osób czyta metki, sprawdza z czego i gdzie dany produkt powstał. Jednak, mimo to zgłoszeń od osób prywatnych związanych z greenwashingiem/ESG wpływa do Urzędu niewiele. Od ubiegłego roku odnotowano zaledwie trzy takie skargi konsumentów.