13 kwietnia 2024

Zielony Starbucks – certyfikaty dla ponad 6 tys. lokalizacji

Już 6 091 kawiarni Starbucks na całym świecie uzyskało certyfikat Greener Store. Każda z lokalizacji spełniła 25 kryteriów związanych z wpływem na środowisko i zrównoważonym rozwojem, w tym oszczędności energii i wody oraz utylizacji odpadów. W Polsce na razie takich kawiarni nie ma.

Starbucks uruchomił inicjatywę w 2018 roku. Rozpoczęto od sklepów w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie wyznaczając cel 10 000 Greener Stores na całym świecie do 2025 roku.

Dwa razy więcej punktów z certyfikatem

Liczba certyfikowanych Zielonych Sklepów niemal podwoiła się w ciągu ostatniego roku i wynosi obecnie 6 09. Firma rozszerzyła swój program w 2023 r. na nowe rynki. Ogłosiła pierwsze Zielone Sklepy w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Bardziej ekologiczne sklepy znajdują się teraz na 44 rynkach, w tym w Indiach, Hongkongu, Indonezji, Malezji, Nowej Zelandii, Filipinach, Singapurze, Tajlandii, Tajwanie, Wietnamie, Bahrajnie, Włoszech, Francji, Hiszpanii i Kostaryce.

Chcemy, aby każda kawiarnia Starbucks na świecie była bardziej zrównoważona – mówi Michael Kobori, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Starbucks.

Aby uzyskać certyfikat Greener Store, sklep musi spełnić 25 standardów – opracowanych z World Wildlife Fund (WWF)i SCS Global Services. Dotyczą one 8 obszarów wpływu na środowisko, od efektywności energetycznej i gospodarki wodnej po energię odnawialną, odpowiedzialne materiały i utylizację odpadów. Weryfikacji i oceny dokonuje zewnętrzny audytor.

W celu spełnienia standardów, sklepy stosują różne połaczenia cech zrównoważonego rozwoju. Od elementów takich jak panele słoneczne lub zbiorniki do recyklingu wody, po mniej widoczne elementy, w tym wysokowydajne urządzenia i systemy HVAC oraz niskoemisyjne farby i uszczelniacze.

Wielomilionowe oszczędności

Według Starbucks, praktyki Greener Store pozwalają firmie zaoszczędzić prawie 60 milionów dolarów w rocznych kosztach operacyjnych w USA. Dają 30 proc. oszczędność wody i 30 proc. redukcję zużycia energii. Przyczyniają się do realizacji celów firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Obejmują one zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, zużycia wody i odpadów na wysypiskach o 50 proc. do 2030 roku.